Publikacja dotyczy zjawiska, które praktycznie nie było analizowane w polskiej i światowej literaturze akademickiej: kolaboracji między różnymi aktorami przemysłu filmowego Polski i innego kraju socjalistycznego – Czechosłowacji. Jest to monografia pionierska w obrębie badań nad filmem polskim, gdyż zwraca uwagę na jego zapóźnienie względem nie tylko Zachodu, lecz także części Wschodu. Ujawnia kawał nieznanej historii polskiego kina i oświetla ją w nowy sposób.
Z recenzji Ewy Mazierskiej
Autorka zgromadziła obszerne materiały, obejmujące między innymi dokumenty z kilku archiwów. Wykazała się bardzo dobrą znajomością specyfiki kina czechosłowackiego i polskiego oraz znakomitym rozeznaniem w aktualnych trendach badawczych w Polsce i na świecie. Książka jest bardzo ciekawa, stanowi novum w zakresie zarówno przybliżenia kontaktów filmowych pomiędzy Polską a Czechosłowacją, jak i prezentacji wybranych reżyserów i ich dzieł w pierwszym okresie powojennym.
Z recenzji Joanny Szczutkowskiej
Patronat nad książką objęło Czeskie Centrum w Warszawie.
***
The study presents a history of the successes and failures of the post-war project of film cooperation between Poland and Czechoslovakia. It describes the process of its realisation, the key moments that had a decisive influence on the course of the project and analyses the reasons why some aspects of the cooperation were carried out to excess and others failed. It also considers what consequences the cooperation has had for both countries.
The theme of the book is cultural transfer between the two socialist countries during the Cold War. At that time, film cooperation between Poland and Czechoslovakia included joint film productions, participation in industry events and associations, educational exchanges and participation in film festivals. These activities form - reconstructed in retrospect - the so-called ‘socialist film internationalism’, a set of practices and attitudes reflecting participation in socialist film culture, characteristic of countries under the influence of Soviet soft power.
The work demonstrates that although socialist film internationalism did not fulfil political objectives, it manifested itself in practical activities: in professional contacts, in realised and unrealised film projects and in the co-creation of events shaping socialist film culture. The project supported the modernisation of Polish cinematography, strengthened the symbolic prestige of films, enabled students, filmmakers and film workers to acquire knowledge and develop professional contacts, and contributed to the image of actors and actresses.
Zapraszamy do obejrzenia nagrania ze spotkania autorskiego wokół książki:
Wprowadzenie 7
Rozdział 1. Uwarunkowania współpracy filmowej pomiędzy Polską a Czechosłowacją 31 Barrandov – słowiańskie Hollywood 34 Aleksander Ford w Barrandovie 39
Rozdział 2. Wspólne projekty filmowe 47 Wyzwania koprodukcji – na przykładzie filmu Zadzwońcie do mojej żony 49 Perypetie wokół scenariusza filmu Zadzwońcie do mojej żony 55 Dlaczego Adam Mickiewicz okazał się lepszym kochankiem od Władysława Jagiellończyka? 58 „Co za biurokracja! W Polsce coś podobnego nie zdarzyłoby się!” 59 Braterstwo polsko-czechosłowackie? Tak, ale w rozsądnych granicach 61 Dlaczego w Warszawie nie ma ruin, a w Łodzi nie ma fabryk? 62 Polska – prawie jak zagranica 66 Recepcja filmu w Polsce i w Czechosłowacji 69 Podsumowanie 71
Rozdział 3. Mobilność edukacyjna 75 Polacy w czechosłowackich wyższych szkołach artystycznych 79 Pierwsza fala Polaków na FAMU 84 Druga fala Polaków na FAMU 99 Podsumowanie 107
Rozdział 4. Profesjonalizacja środowiska filmowego 111 Spotkania branżowe, konferencje i sympozja 112 Kontakty Polski i Czechosłowacji w dziedzinie filmu naukowego 116
Rozdział 5. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Karlowych Warach 129 Formuła festiwalu 130 Festiwal filmowy jako przestrzeń realizacji polityki kulturalnej i punkt spotkań filmowców z obu stron żelaznej kurtyny 134 Międzynarodowy Filmowy Festiwal Mas Pracujących jako przedłużenie MFF Karlowe Wary 137 Pierwsze lata MFF Karlowe Wary – filmy i nagrody 140 Próby odnowy formuły festiwalu 144 Podsumowanie 150 Polskie filmy na MFF Karlowe Wary 151 Nagrody dla polskiego kina na MFF w Karlowych Warach 152 Selekcja filmów na festiwal w Karlowych Warach jako odbicie hierarchii festiwali filmowych 158 Lata 1948–1949 – złoty okres polskiego kina na MFF w Karlowych Warach 163 Nagrody z MFF w Karlowych Warach jako element budowania prestiżu polskiego kina w kraju i za granicą 169 Podsumowanie 171 Delegacje, jury, wystawy plakatów 174 Polacy w Jury Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Karlowych Warach 180 Międzynarodowa Wystawa Plakatów i Międzynarodowa Wystawa Fotografii Filmowej 180 Polskie aktorki filmowe w socjalistycznym systemie gwiazd 185 Znaczenie gwiazd dla nowej strategii festiwalu w Karlowych Warach 188 Proces tworzenia gwiazd w socjalistycznej kulturze filmowej – przypadek aktorek z Polski 191 Bilans udziału polskich aktorek na festiwalu w Karlowych Warach 200
Nikt jeszcze nie napisał recenzji do tego produktu. Bądź pierwszy i napisz recenzję.
Tylko zarejestrowani klienci mogą pisać recenzje do produktów. Jeżeli posiadasz konto w naszym sklepie zaloguj się na nie, jeżeli nie załóż bezpłatne konto i napisz recenzję.
W celu ulepszenia zawartości naszej strony internetowej oraz dostosowania jej do Państwa osobistych preferencji, wykorzystujemy pliki cookies przechowywane na Państwa urządzeniach. Kontrolę nad plikami cookies można uzyskać poprzez ustawienia przeglądarki internetowej.
Są zawsze włączone, ponieważ umożliwiają podstawowe działanie strony. Są to między innymi pliki cookie pozwalające pamiętać użytkownika w ciągu jednej sesji lub, zależnie od wybranych opcji, z sesji na sesję. Ich zadaniem jest umożliwienie działania koszyka i procesu realizacji zamówienia, a także pomoc w rozwiązywaniu problemów z zabezpieczeniami i w przestrzeganiu przepisów.
Pliki cookie funkcjonalne pomagają nam poprawiać efektywność prowadzonych działań marketingowych oraz dostosowywać je do Twoich potrzeb i preferencji np. poprzez zapamiętanie wszelkich wyborów dokonywanych na stronach.
Pliki analityczne cookie pomagają właścicielowi sklepu zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzi w interakcję ze sklepem, poprzez anonimowe zbieranie i raportowanie informacji. Ten rodzaj cookies pozwala nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony.
Pliki cookie reklamowe służą do promowania niektórych usług, artykułów lub wydarzeń. W tym celu możemy wykorzystywać reklamy, które wyświetlają się w innych serwisach internetowych. Celem jest aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Cookies zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach naszego sklepu internetowego.
ZATWIERDZAM
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich używanie zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności i cookies.