Strona główna » Kultura i sztuka » Film noir i kino braci Coen
Film noir i kino braci Coen

Film noir i kino braci Coen

Autor: Kamila Żyto

Liczba stron: 346

Rok wydania: 2017

e-ISBN: 978-83-8088-529-5

Format e-book: pdf, mobi, epub

Dostępność: Dostępny

Stan magazynowy:

Wersja

Cena: 35,90 zł

Ilość:
-+
szt.
Dodaj do koszyka

  • Opis produktu
  • Przeczytaj fragment (1)
  • Spis treści
  • Recenzje produktu (0)
Czym jest kino noir? Jakie relacje zachodzą między kinem noir a neo-noir? W jaki sposób bracia Coen czerpią z tradycji klasycznego filmu noir? Czy ich filmy jedynie „pasożytują” na historii kina, czy jednak stanowią coś więcej niż tylko próbę reanimacji nobliwego przodka? Czytelnik otrzymuje do rąk pierwszą polską monografię, w której tak gruntownie podejmuje się tematykę filmu noir i próbę doprecyzowania tego pojęcia. Zarówno w części pierwszej, dotyczącej rozważań teoretycznych na temat kina noir i neo-noir, jak i w drugiej, na którą składają się interpretacje wybranych filmów braci Coen (Śmiertelnie proste; Ścieżka strachu; Fargo; Człowiek, którego nie było), autorka stara się wypracować własne stanowisko.

W moim przekonaniu na szczególne podkreślenie i docenienie zasługuje teza autorki, w myśl której noir (w jej rozumieniu) nie mógł w okresie klasycznym, jako nurt historyczny w kinie amerykańskim lat czterdziestych, zrealizować w pełni swojego potencjału z racji ograniczeń narzuconych przez producentów, cenzurę i autocenzurę, limitujące to, co w kinie uznawano za dozwolone i eliminujące to, co zakazane. Tym samym późniejsze nawiązania do noir były nie tylko sui generis kontynuacjami tego, co zostało już zrealizowane i utrwaliło się w powszechnej świadomości jako noir właśnie, lecz także twórczym rozwijaniem niewykorzystanego potencjału. W tym duchu dr Kamila Żyto interpretuje fenomen twórczości Ethana i Joela Coenów.

Z recenzji prof. dr hab. Alicji Helman

Podziękowania 9
Wstęp 11

Część pierwsza. Pytania bez odpowiedzi – kilka uwag na temat filmu noir (i nie tylko) 25

Rozdział I. Między klasycznym kinem noir a filmami neo-noir – bezdroża i ślepe zaułki 27
1. Problemy, problemy i kłopoty 27
2. W poszukiwaniu korzeni – francuski łącznik 29
3. Co na to inni? – film noir w piśmiennictwie anglosaskim i amerykańskim 36
4. W stronę odpowiedzi na pytania bez odpowiedzi 38
5. Kto za kim stoi, czyli zaplecze ideowo-światopoglądowe 46
5.1. Amerykańskie oblicza egzystencjalizmu 46
5.2. Jądro ciemności – film noir z perspektywy francuskiej filozofii egzystencjalnej 49
5.3. Demony psychoanalizy 63
6. Odwieczne wątpliwości – film noir jako gatunek i tonalność 68
7. Pytanie o styl i estetykę 74
8. W poszukiwaniu wzorca 80
8.1. Wizualny ekwiwalent egzystencjalnych niepokoi 80
8.2. Narracja i fabuła 82
8.3. Nie tylko femme fatale 94

Rodział II. Neo-noir – w poszukiwaniu kompromisu 99
1. Jeszcze większe kłopoty 99
2. Strategie poklasycznych filmów noir 102
3. Neo-noir niejedno ma imię 103
4. Noir w obliczu nowych możliwości 108
5. Radykalny kryzys – narracja, bohater, sytuacja 110

Część druga. W nicość śniąca się droga – noir w twórczości braci Coen 115

Rozdział I. Śmiertelnie proste – melodramat nieszczęśliwych zbiegów okoliczności 117
1. Śladami nawiązań 121
2. Visser, destrukcyjny detektyw 131
3. Abby, czyli dysfunkcyjna femme fatale 139
4. Marty, przypadek patologiczny 147
5. Ray, zagubiony kowboj 152
6. Ikonografia 156
7. Pusty świat, puści ludzie 160

Rozdział II. Ścieżka strachu – egzystencjalne niepokoje gangstera 169
1. W cieniu Hammetta 172
2. Kino gangsterskie jako gatunkowa rama 177
3. Zwierzęta różnej maści 181
4. Między słowami 190
5. Geometria struktury – symetrie, trójkąty, powtórzenia 193
6. „Nobody knows anybody” – credo racjonalisty 196
7. Podwójna natura 204
8. Kapelusz, wiatr i sen, czyli niepokój 209
9. Przemoc, czyli absurd 212

Rozdział III. Fargo – detektywistyczny paradokument w bieli 217
1. Brak noir w noir (?) 219
2. Docu-noir – nowe ścieżki inspiracji 224
3. Detektyw Gunderson na tropie 235
4. It’s a White World 252
5. Męski świat desperacji 257

Rozdział IV. Człowiek, którego nie było – kiedy Obcego dopadają mdłości 267
1. W cieniu wątpliwości rodzą się psychozy 271
2. Duch Caina znów nawiedza świat Coenów 275
3. Ed Crane – bohater powieści egzystencjalnej 284
4. W poszukiwaniu utraconej tożsamości 294
5. Alienacja Obcego, czyli historia istoty pozaziemskiej 296
6. „Ja” jako rzecz 299
7. Nowoczesne niepokoje bohaterów 311
8. Kwestia stylu, kwestia gustu 311

Zamiast zakończenia. Modernizm czy postmodernizm – kino neo-noir i bracia Coen 315

Bibliografia 321
Filmografia 329
Indeks osób 333
Indeks filmów 337
Summary 343
O autorce 345

Nikt jeszcze nie napisał recenzji do tego produktu. Bądź pierwszy i napisz recenzję.

Tylko zarejestrowani klienci mogą pisać recenzje do produktów. Jeżeli posiadasz konto w naszym sklepie zaloguj się na nie, jeżeli nie załóż bezpłatne konto i napisz recenzję.

Pozostałe produkty z kategorii
USTAWIENIA PLIKÓW COOKIES
W celu ulepszenia zawartości naszej strony internetowej oraz dostosowania jej do Państwa osobistych preferencji, wykorzystujemy pliki cookies przechowywane na Państwa urządzeniach. Kontrolę nad plikami cookies można uzyskać poprzez ustawienia przeglądarki internetowej.
Są zawsze włączone, ponieważ umożliwiają podstawowe działanie strony. Są to między innymi pliki cookie pozwalające pamiętać użytkownika w ciągu jednej sesji lub, zależnie od wybranych opcji, z sesji na sesję. Ich zadaniem jest umożliwienie działania koszyka i procesu realizacji zamówienia, a także pomoc w rozwiązywaniu problemów z zabezpieczeniami i w przestrzeganiu przepisów.
Pliki cookie funkcjonalne pomagają nam poprawiać efektywność prowadzonych działań marketingowych oraz dostosowywać je do Twoich potrzeb i preferencji np. poprzez zapamiętanie wszelkich wyborów dokonywanych na stronach.
Pliki analityczne cookie pomagają właścicielowi sklepu zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzi w interakcję ze sklepem, poprzez anonimowe zbieranie i raportowanie informacji. Ten rodzaj cookies pozwala nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony.
Pliki cookie reklamowe służą do promowania niektórych usług, artykułów lub wydarzeń. W tym celu możemy wykorzystywać reklamy, które wyświetlają się w innych serwisach internetowych. Celem jest aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Cookies zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach naszego sklepu internetowego.
ZATWIERDZAM
Ta strona korzysta z plików cookies.
Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich używanie zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności i cookies.
USTAWIENIA
ZAAKCEPTUJ TYLKO NIEZBĘDNE
ZGADZAM SIĘ
zamknij
Kontrast
Wielkość tekstu
Wysokość linii
Odstęp liter
Kursor
Skala szarości
Ukryj obrazy
Czytelna czcionka
Wyłączenie animacji
Wyrównanie tekstu
Nasycenie
Podkreśl odnośniki
Czytnik ekranu
Zresetuj wszystkie ustawienia